تاثیرات آبدرمانی در ناهنجاری های پوسچرال ستون فقرات وآسیب های مشاغل

  • ما در اثر ایستادن های طولانی مدت در مشاغلی مانند نانوایی یا معلم ها در سنین بالا مشاهده می کنیم که بیماران با این شغل ها دچار واریس می شوند. واریس در ابتدا به صورت درد گنگ و خستگی در پاها نمایان می شود وکم کم رگ های نازک و ریزی به صورت عنکبوتی در زیر پوست خودش را نشان می دهد و کم کم ظاعر پوست زشت می شود.
  • علاوه برتغییر رنگ، وقتی پاها را لمس می کنیم می بینیم که کمی تورم وجود دارد و دردناک شدن برای بیمار خیلی زیاد می شود که در لمس ساده هم قابل تشخیص است و قطر رگ ها بیشتر شده و رنگ آن تیره تر می شود و عمقی تر می شود.
  • ما قبل از اینکه به این مرحله از درد و عمقی شدن و قطور شدن این عروق برسد باید به بیمار توصیه کنیم از پیشرفت واریس پیشگیری کند، یعنی کارهایی بکند که در همان مراحل ابتدایی واریس را کنترل کند. یکی از کارهایی که می تواند انجام دهد بهتر شدن گردش خون از طریق ورزش هایی است که باعث تقویت عضلات پا می شود.
  • استفاده از جوراب واریس برای این بیماران توصیه می شود و ماساژ درمانی همچنین در صورتی که اضافه وزن داشته باشد می تواند به بیمار توصیه کرد که وزن خود را کاهش دهد، تغذیه سالمی استفاده کنند، مصرف نمک را کم کنند و توصیه ما انجام آبدرمانی است.
  • اگر بیمار این توصیه های ساده را جدی نگیرد و همچنان با همان شرایط زندگی خود را ادامه دهد قطعا قطر این رگ­ها بیشتر خواهد شد و بسیار درد واریس افزایش پیدا می کند و درمان به سمت جراحی یا تزریق دارو به داخل رگ توسط پزشک می رود.
  • برای فردی که دچار واریس است و در مراحل ابتدایی رگ هایی را به صورت پراکنده در پاها میبینیم آبدرمانی را پیشنهاد می کنیم.  
  • برای آبدرمانی در عرض استخر با واکرآبی شروع کنید به راه رفتن چرا که ستون فقرات در وضعیت ثابت است. بیمار می تواند به مدت30-35 دقیقه در یک جلسه آبدرمانی در جهات مختلف و شکل های مختلف شروع کند به راه رفتن و همچنین با صندلی هیدروجیم می تواند در حالت نشسته با حرکات پا، خم و راست کردن مچ پا و زانو و خم وراست کردن پاها را به صورت ساده انجام دهد.
  • به بیمار توصیه می شود که 3 روز در هفته پیاده روی در آب را داشته باشد که می تواندکمک کننده باشد و از پیشرفت واریس جلوگیری کند. یکی از ناهنجاری های عضلانی- اسکلتی در ستون فقرات که معمولا به دلیل وضعیت های نادرست ایستادن و نشستن در افراد بوجود می آید کیفوز یا قوز است که انحنای غیر طبیعی است که در ستون فقرات بوجود می آید و کمر و پشت قوس دار می شود.
  • یکی دیگر از ناهنجاری هایی که معمولا در دانش آموزان بسیار مشاهده می شود به دلیل شکل نادرستی است که در مدرسه می نشینند و یا کیف شان که سنگین است را به یک سمت می اندازند یا در مشاغلی که کارمندان اداری که کار کامپیوتری انجام می دهند و به یک سمت تکیه می کنند، اسکولیوز دیده می شود.
  • در واقع اسکولیوز خمیدگی یک طرفه ستون فقرات تعریف می شود. انحراف جانبی که ستون فقرات دارد به شکلC  شکل دیده می شود. ما به عنوان فیزیوتراپیست ها سعی می کنیم با فیزیوتراپی و تحریکات الکتریکی در قسمتی که دارای تحدب است، مقداری درد را کاهش دهیم.
  • در آبدرمانی هدف افزایش طول ستون فقرات و تقویت عضلات اکستانسور تنه و قسمت های دارای تحدب است.
  • معمولا در کودکانی که در سن رشد هستند وقتی ارزیابی می شود و اسکولیوز در حدود 25 درجه به بالا است توسط متخصص بریس پیشنهاد می شود. بریس مناسب برای اسکولیوز میل واکی است که حدود 16تا 18 ساعت توصیه می شود که بریس را ببندند و هر 6 ماه یکبار ارزیابی شوند.

یکی از روش های آبدرمانی که توصیه می کنیم افراد انجام دهند، در واقع کشش قسمتی از عضلات است که دچار کوتاهی شدند و تقویت عضلات دارای تحدب است.

عضلات اکستانسور تنه دارای تحدب است و تمرین هایی که می تواند موثر باشد آبدرمانی است مثل راه رفتن در عرض استخر در جهات مختلف و استفاده از وسیله­ ای به نام بارفیکس آبی که باعث افزایش طول ستون فقرات می شود و می تواند ما را در اهدافی که در حیطه درمانی داریم یاری کند.

 

خانم دکتر بابا حبیب

متخصص فیزیوتراپی و فیزولوژیست ورزش

جهت مشاهده تجهیزات هیدروجیم و هیدرومِد (ورزش در آب و آبدرمانی تخصصی) اینجا کلیک کنید.

تماس بگیرید
تومان
تماس بگیرید
تومان
تماس بگیرید
تومان
تماس بگیرید
تومان