تاثیر آب درمانی در هیدرومِد بر آلزایمر

بیماری آلزایمر یا بیماری فراموشی که به اختصار آلزایمر گفته می‌شود، یک نوع اختلال عملکرد مغزی بوده که بتدریج توانایی‌های ذهنی فرد تحلیل می‌رود. بارزترین نوع از انواع مختلف زوال عقل اختلال حافظه‌ است. اختلال حافظه معمولاً بتدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود ولی بتدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند. بیمار پاسخ سئوالی را که چند لحظه قبل پرسیده‌ است فراموش می‌کند و مجدداً همان سؤال را می‌پرسد. بیمار وسایلش را گم کرده و نمی‌داند کجا گذاشته‌است. در خرید و پرداخت پول دچار مشکل است و نمی‌تواند حساب دارائیش را نگه دارد. بتدریج در شناخت دوستان و آشنایان و نام بردن اسامی آن ها نیز مشکل ایجاد می‌شود. کم‌کم مشکل مسیر یابی پیدا شده و اگر تنها از منزل بیرون برود ممکن است گم شود. در موارد شدیدتر حتی در تشخیص اتاق خواب، آشپزخانه، دستشویی و حمام در منزل خودش هم مشکل پیدا می‌کند. بروز اختلال در حافظه و روند تفکر سبب آسیب عملکردهای اجتماعی و شخصی بیمار شده و در نتیجه ممکن است سبب افسردگی، عصبانیت و پرخاشگری بیمار شود. یکی از مشکلات زوال عقل بروز توهم و هذیان است. مثلاً بیمار فکر کند همسرش به وی خیانت کرده‌است یا همسایگان و پرستارش قصد آسیب رساندن و توطئه علیه وی را دارند. بیمار ممکن است به فرزندانش بدبین شود. گاهی اوقات بیمار افرادی را مثلاً والدین فوت شده یا اقوام را که نیستند و حضور ندارند می‌بینند.

آلزایمر

عدم فعالیت بدنی یک عامل خطرزای بسیار مهم برای فعالیت های شناختی در دوره کهن سالی و برای ابتلا به اختلال آلزایمر میباشد. هدف از انجام پژوهش زیر، تعیین تاثیرات تمرینات ایروبیک در آب و تمرین در آب در هیدرومِد بر حافظه کاری زنان سالمند مبتلا به آلزایمر است.
روش این پژوهش نیمه تجربی است و شرکت کنندگان این پژوهش 30 بانوی سالمند با میانگین سنی 9/2±6/64 سال بود که به ‌صورت تصادفی ساده در سه گروه (هر گروه 10 نفر) تمرین در آب، ایروبیک و ایروبیک در آب جای گرفتند.

پروتکل تمرینی به مدت 18 جلسه (شش هفته) و هر جلسه 45 دقیقه اجرا شد. به منظور سنجش حافظه از مقیاس حافظه وکسلر و برای سنجش حافظه کاری از نرم افزار N-Back استفاده گردید.

نتایج این تحقیق نشان داد که شرکت کنندگان گروه های ایروبیک در آب و ورزش در آب پس از گذرانیدن دوره تمرینی بهبود معناداری را در حافظه کاری تجربه نمودند.

اما گروه ایروبیک تنها در این بازه زمانی تغییر معناداری را تجربه نکرد.

ضریب اتا نیز مشخص ساخت تمرین ایروبیک در آب  بیشتر از تمرین در آب باعث بهبود حافظه کاری می شود.

: گرچه پیشینه تحقیق نشان می دهد در حالت کلی تمرینات هوازی می­تواند عملکرد شناختی سالمندان مبتلا به آلزایمر را بهبود بخشد، اما در فرضیات مشخص شد که تمرینات ایروبیک در آب در هیدرومِد و حتی تمرین در آب در هیدرومِد بهتر از و سریعتر از تمرینات ایروبیک می تواند منجر به بهبود حافظه کاری در زنان سالمند دارای آلزایمر شود.  بنابراین به کلیه افرادی که با سالمندان مبتلا به آلزایمر در ارتباط هستند، پیشنهاد می­گردد تا از پروتکلهای تمرین در آب در هیدرومِد برای بهبود فرایند های شناختی استفاده نمایند.

منبع: کاشی علی، رضائی سمیرا، رفیعی صالح. تاثیر تمرینات ایروبیک، ایروبیک در آب و تمرین در آب بر حافظه کاری زنان سالمند مبتلا به آلزایمر. فصلنامه پرستاری سالمندان . ۱۳۹۶; ۳ (۳) 

*جهت مشاهده تجهیزات هیدروجیم و هیدرومِد (ورزش در آب و آبدرمانی تخصصی) اینجا کلیک کنید.

 

اسکی فضایی آبی

 

تماس بگیرید
تومان
تماس بگیرید
تومان
تماس بگیرید
تومان
تماس بگیرید
تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *