تاثير آبدرمانی در هیدرومِد بر کيفيت زندگي و سطوح بتاآندورفين زنان باردار

بتاآندورفين با فرمول شیمیایی C۱۵۸H۲۵۱N۳۹O۴۶S یک نوروپپتید درون‌زاد با خواص تخدیری است که در سیستم عصبی مرکزی و محیطی یافت می‌شود.

نقش هورمون اندورفین

تمام نقش‌هایی که هورمون اندورفین در بدن ایفا می‌کند، شناخته‌شده نیست. هورمون اندورفین در کاهش درد و افزایش حس لذت نقش دارد. هورمون اندورفین در مدارهای پاداش طبیعی ما نقش دارد و با فعالیت‌های مهمی مانند خوردن، آشامیدن، فعالیت‌های بدنی و آمیزش جنسی مرتبط است.

هورمون اندورفین در طول دوران بارداری نیز افزایش می‌یابد. هورمون اندورفین موجب کاهش ناراحتی و درد و افزایش لذت و خوشی می‌شود و این توانایی موجب می‌شود که با وجود آسیب یا استرس به کار خود ادامه دهیم.

ازآنجاکه ما انسان‌ها به‌طور طبیعی به‌دنبال رسیدن به احساس خوب و دوری از درد هستیم، بیشتر، کارهایی را انجام می‌دهیم که احساس خوبی در ما ایجاد می‌کنند. این ویژگی از دیدگاه تکاملی، موجب تضمین بقا می‌شود. ما انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستیم و در جامعه رشد می‌کنیم.

در پژوهش‌ها مشخص شده است که هورمون اندورفین به تقویت پیوندهای اجتماعی نیز کمک می‌کند.

گرچه شاید این ویژگی امروزه دیگر کاربردی نداشته باشد، ولی در اوایل تاریخ بشر، انسان‌هایی که در کنار هم و در گروه‌های اجتماعی بودند، بیشتر از دیگران می‌توانستند زنده بمانند و تولیدمثل کنند.

لازم به ذکر است، راهکار بدن جهت مقابله با درد و استرس در فرآیند زایمان، ترشح پپتیدهای اوپیوئیدی ازجمله بتا اندورفین است.

تاثير آبدرمانی بر سطوح بتاآندورفين زنان باردار

بارداري با ايجاد تغييرات جسماني و رواني خاص در زندگي زنان نه تنها مي تواند درک آنان از کيفيت زندگي را متاثر سازد بلکه اجراي برخي از حرکات را براي انجام فعاليت هاي معمول زندگي مشکل مي سازد.

توصيه بر اين است که زنان باردار بايد به شرکت در برنامه هاي تمرين بدني منظم با شدت مناسب، که نشان داده شده است که در طي بارداري موثر و ايمن هستند، تشويق گردند.

اين تحقيق بر آن بوده است که تاثير 8 هفته تمرينات هوازي در آب را بر کيفيت زندگي و سطوح بتا آندورفين زنان باردار بررسي نمايد.

براي اين کار، 24 زن باردار 24 تا 30 سال داوطلب به صورت تصادفي به دو گروه کنترل و تجربي تقسيم شدند.

پس از تکميل پرسشنامه کيفيت زندگي و خونگيري براي ارزيابي سطوح بتاآندورفين، گروه تجربي، تمرينات هوازي در آب را با شدت 60 تا 70 درصد اکسيژن مصرفي بيشينه، سه جلسه در هفته به مدت هشت هفته انجام دادند.

بررسي تغييرات هورمون بتاآندروفين در گروه تجربي، حاکي از افزايش معنادار 49.03 درصدي بود.

معيار کلي کيفيت زندگي در زنان باردار نيز بر اثر هشت هفته تمرينات در آب بطور معني داري بهبود پيدا کرد.

بنابراين، به نظر مي رسد که استفاده از تمرينات در آب مي تواند يکي از منابع در دسترس براي بانوان باشد تا با استفاده از آن بتوانند از يک کيفيت زندگي خوب و بهتر در طي دوران بارداري بهره مند شوند.

منابع:

بهپور ناصر*, همت فر احمد, فرمنش الهه. تاثير تمرين هوازي در آب بر کيفيت زندگي و سطوح بتاآندورفين زنان باردار.تحقيقات در علوم زيستي ورزشي : زمستان 1391 , دوره 3 , شماره 9 ; از صفحه 41 تا صفحه 51 .

جهت مشاهده تجهیزات هیدروجیم و هیدرومِد (ورزش در آب و آبدرمانی تخصصی) اینجا کلیک کنید.

تماس بگیرید
تومان
تماس بگیرید
تومان
تماس بگیرید
تومان
تماس بگیرید
تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *