در هنگام آغاز آبدرمانی در هیدرومِد چه نکاتی باید رعایت شود؟

وقتی که شما ابتدا داخل آب در هیدرومِد می شوید به بدن خود فرصت دهید تا دمای خود را با دمای آب تطبیق دهد. یکسری مارش های ساده در جا، حرکت های ساده با دست و اگر کمر سالمی دارید یکسری چرخش های سبک انجام دهید.

 زمانی که بدن شما به دمای آب در هیدرومِد عادت کرد، وقت آن است که حرکت های سخت تر را آغاز کنید. ممکن است بخواهید کار را با قدم زدن در آب از یک سر استخر به سر دیگر آن شروع کنید. دستهایتان را همانند زمانی که بر روی زمین قدم میزنید رها کنید، به طوری که هر دست با پای مخالف در حرکت باشد.

 پیاده روی در آب در هیدرومِد ، ماهیچه هایی که بعدها برای حرکت های سنگین تر یا پیچیده تر به کار گرفته میشوند را تقویت می کند. همچنین سبب می شود بدن، گرمای خود را برای هم دما شدن با آب در هیدرومِد به آهستگی از دست بدهد از اینرو هیچگونه کشیدگی یا آسیب دیدگی ایجاد نمی شود.

مراکز پیشگیری و کنترل بیماری در آمریکا با انجام بیش از ۱۰۰ مورد تحقیق دریافته اند که حرکتهای نرمشی بهتر است مشابه تمرینات اصلی باشند با این تفاوت که در زمان و مقیاس کمتری انجام شوند.

برای مثال نرمش یک دونده ، سریع قدم زدن و نرمش یک دوچرخه سوار راندن دوچرخه با سرعت بسیار آهسته است. آنچه از تحقیقات به دست آمده برای برخی تعجب برانگیز بود اثر مخرب حرکات کششی ایستا بر روی میزان عملکرد است. کشش ایستا بلافاصله قبل از آغاز تمرینات اغلب به ماهیچه صدمه می زند زیرا ماهیچه با فعالیت پیشین دیگری گرم نشده است و فشار ناگهانی جریان خون را متحمل میشود.

آسیب دیدگی ماهیچه که در حین انجام کشش ایستایی برای ماهیچه هایی که هنوز خوب گرم نشده اند رخ می دهد، اغلب از میزان قدرت و اثرگذاری ماهیچه در حرکات بعدی کم می کند. بجای آن کششهای پویا که همزمان یک ماهیچه را کوتاه و ماهیچه دیگر را در آن واحد بلند می سازد توصیه می شود. چرا که کشش پویا که در حین حرکت صورت می گیرد، میزان جریان خون به ماهیچه را افزایش داده و همچنین در مقایسه با کشش ایستا آسیب کمتری به ماهیچه های سردتر وارد می کند، حرکت در محیط و بلند و کوتاه شدن همزمان بافتهای عضلانی، میزان جریان خون را افزایش داده محيط آب را گرم کرده و حرکات کششی را ایمن تر و کم حادثه تر می سازد.

ماهیچه ها به صورت جفت در کنار هم قرار می گیرند. از اینرو هر حرکتی که بر روی یک ماهیچه اثر می گذارد، باعث کشش ماهیچه دیگر نیز می شود. برای مثال ممکن است بازیکنان فوتبال را به هنگام تمرین در عرض زمین فوتبال دیده باشید که همزمان با بالا آوردن یک پا، با دست مخالف انگشتان پای کشیده را لمس می کنند.

 در این مثال عضلات چهار سر ران و ماهیچه های سوئز بزرگ (یا پسواس ماژور) در قسمت جلوی پای کشیده شده کوتاه می شوند در حالیکه ماهیچه های سرینی پهن شده و مجموعه عضلات همسترینگ در پشت پای کشیده شده، بلندتر می شوند.

انگشتان پاها توسط انگشتان دست مخالف لمس می شود چرا که به هنگام انجام این حرکت ماهیچه های قسمت بالایی پشت کشیده شده و همزمان ماهیچه های قسمت جلوی سینه کوتاه تر می شوند. مثال دیگر، انحنای عضلات دو سر میباشد. در این حالت عضلات سه سر در پشت بازوها کشیده شده و همزمان عضلات سه سر در جلوی بازو کوتاه تر می شوند.

انجام حرکت های کشش پویا به عنوان نرمش تقریبا ساده است. به آهستگی شروع به حرکت دستها و پاهایتان کنید و ماهیچه ها در سمت دیگر بدن شما کشیده میشوند.

وقتی به جلو گام بر می دارید با گذاشتن پای راست جلوی پای چپ، ماهیچه های جلوی پای راست متراکم یا کوتاه شده و ماهیچه های پشت پا کشیده می شوند. و همچنان که به قدم زدن ادامه می دهید، با قرار دادن پای چپ مقابل پای راست همین اتفاقی برای ماهی های جلویی و عقبی پای چپ نیز رخ می دهد.

منبع: باباحبیب مهشید. ورزش در آب. ستایش هستی. اول. 1398. 44-46

جهت مشاهده تجهیزات هیدروجیم و هیدرومِد (ورزش در آب و آبدرمانی تخصصی) اینجا کلیک کنید.

تماس بگیرید
تومان
تماس بگیرید
تومان
تماس بگیرید
تومان
تماس بگیرید
تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *