تمرین های آبی در قسمت عمیق هیدروجیم

زمانی که در در قسمت عمیق تمرین می کنید گزینه های محدودتری در پیش دارید، از اینرو که نمی توانید همزمان سر خود را خارج از سطح آب نگه دارید و کف پاهایتان نیز با کف استخر در تماس باشد. در نتیجه نمی توانید حرکات جهشی، چرخشی یا وضعیتهای خنثی را در این حالت انجام دهید و بجای آن میبایست حرکات شناور را جایگزین کرده و از وسیله های شناور نیز استفاده کنید.

بهترین وسایل شناور در این مرحله کمربند شناوری هیدروجیم (عکس در پایین آورده شده است) میباشند.

کمربند شنا هیدروجیم (کمربند شناوری)
مشخصات فنی:
جنس: فوم + روکش پارچه ای
کارکرد:
مناسب برای شناوری نسبی بر روی آب با اهداف ورزشی، درمانی و تفریحی
مناسب برای آموزش شنا
مناسب برای انجام تمرینات غوطه وری در قسمت عمیق آب با اهداف ورزشی و درمانی

البته فعالسازی، همیشه یک مورد منفی به شمار نمی رود. هر چه بیشتر عضلات خود را فعال کنید، کالری بیشتری می سوزانید. گرچه شما همیشه این حق انتخاب را دارید تا از کمربند شناور ، که دور کمر شما محکم می ماند، استفاده کنید. در صورتیکه از کمربند به عنوان یک وسیله شناور در آب استفاده می کنید لازم نیست آنرا نگه دارید.

 این یک تصمیم شخصی است و شما آزادانه می توانید انتخاب کنید تا از کدام حالت استفاده کنید. در صورتیکه می خواهید از یک کمربند آبی استفاده کنید، ابتدا آنرا در قسمت کم عمق تر امتحان کنید و زمانی که به آن عادت کردید به قسمت عمیق بروید.

با توجه به شکل بدن برخی از افراد، این کمربند موجب می شود لگن از پشت بدن بالاتر آمده و از سطح آب خارج شود. در اینصورت میتوانید کمربند را سروته کرده و قسمت پهن تر آنرا جلوی بدن قرار دهید. به هر روشی که کمربند را می پوشید مطمئن شوید که کاملا آنرا ایمن بسته اید. در صورتیکه به هنگام تمرین، کمربند ایمنی به سمت بالا و سینه شما حرکت کند توقف کرده و آنرا دور کمر خود محکم نمایید.

افراد زیادی به دلیل ترس از غوطه وری در آب و همچنین عدم تماس کف پا با کف استخر، با تمرینات قسمت عمیق چندان احساس راحتی نمی کنند. اگر شما نیز همچین مشکلی دارید به راحتی می توانید از تمرینات این فصل عبور کرده و آنها را انجام ندهید.

زیرا در صورت ترس، بدن خود را منقبض کرده و دیگر نمی توانید در پوزیشن درست قرار بگیرید و بیشتر به جسم خود آسیب می زنید. از طرف دیگر در صورتیکه شناگر ماهری نیستید اما تمایل به انجام تمرینات این بخش دارید اطمینان یابید که یک نجات غریق حتما بالای سر شما حاضر می شود. در صورتیکه به این نتیجه برسید که این تمرینات برای شما مفید هستند، به نتیجه ای بسیار عالی رسیده اید.

 ورزش در قسمت عمیق هیدروجیم کمک می کند تا اثر کلیه ی فشارهای موجود بر مفاصل شما از بین برود. به دلیل شناور بودن در آب شما می توانید مفاصل خود را در ناحیه ی گسترده تری حرکت داده و از این طریق انعطاف بدن شما افزایش میابد.

علاوه بر آن عضلات ناحیه ی ستون مهره شما، در حرکاتی که به کمک کمربند شنا هیدروجیم خود را به صورت صاف و مستقیم نگه می دارید بیشتر به چالش کشیده می شوند. در واقع هنگامی که در ابتدا به قسمت عمیق استخر وارد می شوید، ممکن است مانند یک حباب در اقیانوس احساس شناوری داشته باشید.

پاهای شما ممکن است پشت سر یا جلوی شما در حرکت باشند و امواج تولید شده توسط یک شناور دیگر می تواند همانند یک اسب وحشی به شما ضربه بزند، تحمل کردن این نیروهای وارده و حفظ وضعیت بدن به شکل صاف و درست از طریق محکم کردن ماهیچه ها میسر می شود و همین موضوع سبب تقویت توان عضلانی میگردد. به مرور زمان صاف نگه داشتن وضعیت بدن در حین انجام تمرینات برایتان راحت تر می شود.

 برای عالی شدن در تمام تمرینات پیشین، شما توان عضلانی و نیز توان قلبی-عروقی خود را افزایش داده اید. درنتیجه زمانی که شروع به انجام تمرینات می کنید می توانید مبنای عملکرد خود را زمان انجام تمرین قرار دهید و نه تعداد انجام حركات.

 از آنجا که اکثر استخرهای عمومی دارای ساعت بزرگ در محوطه هستند، انجام این کار برایتان میسر است. تمرینات خود را با زمان ۳۰ ثانیه در هر وضعیت آغاز کنید. اگر توانستید تمام ۳۰ ثانیه بدن خود را در وضعیت درست حفظ کنید آنگاه مدت زمان تمرین را به ۴۵ ثانیه افزایش دهید.

افزایش شدت سختی این تمرین از طریق افزایش تایم انجام آن به مرور زمان صورت می گیرد. از برداشتن گام های بزرگ پریدن در طول تمرین خودداری کنید. یک تمرین معرفی شده در انتهای این فصل، چرخش تنه ی درخت، مستلزم فرو بردن سر به داخل آب می باشد. در نتیجه افرادی که شناگر نیستند ممکن است در این وضعیت احساس ناراحتی کنند.

در صورتیکه انجام این تمرین برای شما هم مسئله ساز است می توانید از آن عبور کرده و آنرا انجام ندهید.

منبع: باباحبیب مهشید. ورزش در آب. ستایش هستی. اول. 1398. 180-181

برای دیدن تمرینات در قسمت عمیق هیدروجیم به کتاب ورزش در آب تالیف مهشید بابا حبیب مراجعه فرمایید .

جهت مشاهده تجهیزات هیدروجیم و هیدرومِد (ورزش در آب و آبدرمانی تخصصی) اینجا کلیک کنید.

تماس بگیرید
تومان
تماس بگیرید
تومان
تماس بگیرید
تومان
تماس بگیرید
تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *