آبدرمانی و فیزیوتراپی در آب بیماران دیسکوپاتی

در بیمارانی که از درد های مزمن ناحیه کمری، دیسکوپاتی شکایت دارند و دچار استرس در اثر درد مداوم و بی خوابی هستند انجام تمرینات در آب راه مناسب برای کسب آرامش روحی و کاهش درد و تسریع روند درمان آن ها خواهد بود.

در پوزیشن هایی مانند شناوری در سوپاین یا پورون بستگی به شرایط بیمار، کاهش درد و علائم را می توانیم به دست بیاوریم.

بواسطه ی شناورها که به اندام ها و کمر و زیر استو قرار می دهیم می توانیم ترکشن ملایم به عضلات ناحیه کمری وارد کنیم و در حالت شناوری با کمک یک نودل گردنی و نودل زیرزانو، درمانگر حرکات نرم و ملایمی را در ستون فقرات کمری بیماران ایجاد می کند و با حرکات سایدوندینگ باعث آنلودینگ ستون فقرات کمری می شود.

این حرکات فلکشن مناسب و در واقع انعطاف پذیری را در این ناحیه بدون فشار به دیسک ایجاد می کند و این حرکات باید کاملا بدون درد باشد.

حال در قسمت عمیق می توانیم با حرکات بسیاری مثل نزدیک کردن زانو به قفسه سینه، ابداکشن ادداکشن ران که البته در این وضعیت بدون فشار به دیسک بیشترین مقاومت را می توانیم در اندام های تحتانی ایجاد کنیم و این وضعیت باعث بهبودی علائم بیماری می شود چرا که باید برای نگهداری خودش در این وضعیت از عضلات کور کمک بگیرد.

تمرین دیگری که اهمیت پیدا می کند و باید روی آن تاکید کنیم استرچ فلکسور ران خواهد بود. ستون فقرات در این حالت باید در وضعیت نوتر قرار بگیرد و حرکات را به کمک یک نودل که زیر مچ پای بیمار قرار می­گیرد می توانیم انجام دهیم که حالت فلکشن و اکستنشن را خواهیم داشت.

تمرینات دیگری که در حالت شناوری می توانیم از بیمار بگیریم برای تقویت عضلات ابدومینال و در واقع کور می باشد که ترکیبی از سه حرکت است، SLR ، لگ تاکس و ساید لگتاکس که این حرکات باید بدون درد انجام شوند و در وضعیتی که در حالت سکان خوابیده است و با ترکیب این ها و با تعداد مناسب و با توجه به شرایط بیمار که درمانگر تعیین می کند انجام می شود.

با کاهش درد و سنترالیزه شدن علائم می توانیم در قسمت کم عمق روی تقویت عضلات ناحیه کمری که همراه با تنفس دیافراگماتیک هست، کار انجام شود که باعث تقویت شدن عضلات کف لگن و فعال شدن سیستم پاراسمپاتیک هم خواهیم شد و بیمار در جهت آرامش می تواند بهبودی خوبی داشته باشد.

پلانک درآب و البته ورژن های آن برای کار روی ماهیچه های مرکزی بسیار اهمیت دارد و پوزیشنی است که بیمار در آن احساس آرامش می کند .

خانم دکتر هنگامه نیکجوی متخصص فیزیوتراپی در آب

جهت مشاهده تجهیزات هیدروجیم و هیدرومِد (ورزش در آب و آبدرمانی تخصصی) اینجا کلیک کنید.

تماس بگیرید
تومان
تماس بگیرید
تومان
تماس بگیرید
تومان
تماس بگیرید
تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *